Jonathan Leih
Al vanaf zijn vroegste jeugd is Jonathan Leih gefascineerd door fotografie. “Op mijn tiende kocht ik mijn eerste compact camera, een Ricoh, van het geld dat ik verdiende met het bezorgen van kranten”.
Voor zijn eigen idee schiet zijn technisch kunnen tekort vergeleken met zijn creatief vernuft. Daarom volgt hij vanaf 2010 allerlei opleidingen, waaronder de Fotovakschool, om zijn fotografische mogelijkheden uit te breiden. Je kunt zeggen, dat zijn kunstenaarsmotto luidt: ‘Niets is wat het lijkt’. Hij zet bij voorkeur de wereld op zijn kop. Neem vooral niets te serieus en benader alles met een knipoog. Zijn stillevens staan duidelijk in een traditie die al vanaf de zeventiende eeuw een rol speelt in de beeldende kunst, maar tegelijkertijd is er meer aan de hand. De ‘still’ die uit het leven gegrepen lijkt is duidelijk gemanipuleerd, waardoor de toeschouwer op het verkeerde been wordt gezet.
Ook maakt Jonathan Leih wat je noemt Vreemde Stadsgezichten. Verwacht van hem geen fraai gestileerde geveltjes en doorkijkjes. Het op de gevoelige plaat vastleggen van een kerk of een waterpartij voor een romantiserend ansichtkaarteffect is absoluut uitgesloten. Architectonisch interessante gebouwen waarvan je sommige direct herkent zijn gebruikt om een ander beeld op te roepen: een robot. Je kijkt je ogen uit!
Jonathan Leih woont en werkt in Naarden.