Grietje Postma
Grietje Postma heeft, zoals zij zelf zegt, “met veel plezier gestudeerd aan de Academie Minerva te Groningen.” Docent Wim van Veen maakt een grote indruk op haar en sindsdien legt zij zich toe op het maken van kleurenhoutsnedes volgens de reductietechniek. Voor deze techniek is een gedegen werkplan noodzakelijk; eenmaal aan het snijden is er immers geen weg terug. Door die weloverwogen voorbereiding komt zij tot de essentie in haar werk. De meerkleurendruk ontstaat doordat er steeds meer uit de ‘drukplank’ gesneden wordt. Van de oorspronkelijke tekening blijft steeds minder over, omdat laag voor laag een nieuwe kleur wordt aangebracht. Het resultaat is bijzonder sferisch en kleurrijk, in de landschappen wordt zo daadwerkelijk diepte aangebracht. Postma brengt eerst de donkere lagen aan, en later de lichtere. De lucht komt als een van de laatste druklagen over alle onderliggende lagen van het landschap te liggen. “De kleuren van het landschap moeten onder de lucht zitten, dan voelt het werk compleet.” Wie nauwkeurig kijkt, ziet in sommige houtsneden nog de houtnerven zitten, deze geven een levendige structuur aan het werk. Haar vormentaal roept de fijne sierprenten uit de Chinese en Japanse prentkunst op.
Grietje Postma woont en werkt in Boelenslaan.