John Konijn
ABSTRACT OF FIGURATIEF?
In het werk van John Konijn (1979) spelen de volgende motieven een overwegende rol: bossen, autowegen, steden, parken en dromen. Bij het vastleggen van deze elementen uit zijn directe omgeving zoekt hij naar díe specifieke combinatie en variatie van kleur, intensiteit en ritme die zijn schilderijen zo mysterieus maken.
Als kijker ben je toeschouwer en beschouwer: terwijl je een schilderij in je opneemt, creëer je jouw eigen verhaal bij het werk. De betekenis die jij eraan geeft is net zo geldig als wat de schilder eventueel heeft willen uitdrukken. Konijn werkt niet vanuit een vast concept, vandaar die openheid. Wel kent hij een grote fascinatie voor ruimtewerking en de manier waarop lichteffecten kunnen worden ingezet en weergegeven. Verf brengt hij de ene keer aan alsof het vloeibaar is en alsnog kan uitlopen, een andere keer lijkt het alsof je door de stroperigheid heen moet kijken. Fantasie en werkelijkheid staan op de doeken van Konijn dicht naast elkaar. Indrukken van buiten zijn belangrijk - de landschappen zijn even werkelijk als wat je langs snelwegen in verschillende provincies kan zien - maar pas op het atelier door kleurgebruik en schilderhand, worden zij wat zij volgens hem moeten zijn. Konijn maakt mysterieus wat wij dagelijks zien, verhevigt de ervaring van de werkelijkheid terwijl hij werkt.
Het werk ‘Crossroads’ is een goed voorbeeld van zijn werkwijze. Je ziet een avondlijk tafereel met autolichten en de contouren van bomen. Avondlicht en glanzend wegdek suggereren vocht, misschien heeft het geregend. In ieder geval is het zicht slecht. Maar juist doordat dit herkenbare beeld zo wazig is weergegeven met in elkaar vloeiende kleuren en een zekere mate van stroperigheid in het verfgebruik kan de kijker zijn eigen betekenis toekennen aan wat hij ziet, zijn eigen verhaal denken.
John Konijn woont en werkt in Amersfoort.