Bethany de Forest
f o t o g r a f e r e n m e t e e n s p e l d e n k n o p
De in Amerika geboren Bethany de Forest volgde haar opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in zowel Amsterdam als Utrecht. In Utrecht studeert zij af in de richting fotografie. Al vanaf het begin is ze bezig met het maken van opstellingen en maquettes die ze fotografisch vastlegt. Zij gebruikt hiervoor allerlei materialen zoals kaarsvet, snoepgoed, suikerklontjes, wattenbollen en wat zich verder aandient. Met een gewone camera blijven de beelden echter te afstandelijk. Ze wil het gevoel creëren dat ze zelf rondloopt in de door haar opgeroepen werelden. Ook de toeschouwer moet betrokken worden bij deze aparte wereld. De levenloze materialen komen tot leven en levende onderwerpen worden juist uit de realiteit getild en veranderen in bijkans statische stillevens. Haar zo gewenste surreële wereld kan uitstekend vastgelegd worden d.m.v. de zogenaamde pinhole fotografie. In feite maakt zij hierbij gebruik van de allereerste cameratechniek, n.l. de camera obscura. Licht valt dan via een gat op een tegenoverliggend vlak, waarop het beeld in spiegelbeeld verschijnt. Zij maakt gebruik van een camera zonder lens, het licht valt door een gaatje ter grootte van een speldenknop op de film aan de achterzijde van het toestel. Zo’n maquette-foto duurt gemiddeld tien minuten. Al met al levert deze techniek bijzondere resultaten op. Stillevens waar je als kijker in getrokken wordt. Objecten die in werkelijkheid niet groter zijn dan enkele centimeters lijken meters hoog. In de zo zelf gecreëerde monumentale paleizen en onmetelijke landschappen waan je je een reiziger. De foto's van Bethany stralen een sprookjesachtige sfeer uit. Doordat van zo dichtbij gekeken kan worden, ontstaat een aparte werkelijkheid.