open van 12 tot 17 uur

Dodog Soeseno



De schilder en graficus Dodog Soeseno (1953) komt als Indonesisch kunstenaar vanuit een geheel andere wereld in 1980 naar Nederland. Zijn werk is te zien als een ontmoeting tussen Europa en Azië, die een mythische vormtaal oplevert. Zijn Indonesische herkomst komt vooral tot uiting in het gebruik van felle kleuren waarmee hij een uit zijn dromen ontstane fantasiewereld vastlegt. Ieder werk is een soort verhaal, opgebouwd uit verschillende afbeeldingen en neergezet in primaire vormen, in een naïeve beeldtaal. In technisch opzicht is zijn werk vaak een samensmelting van schilderen, tekenen en diverse grafische technieken, zoals etsen, zeefdrukken, linosnede, cyanotype of lithografie.
Soeseno wilde als student aan de kunstacademie van Yogyakarta een plek verwerven in de wereld van de hedendaagse kunst. In de jaren zeventig was er in de wereld van de ‘mainstream art’ nog geen interesse voor kunst van buiten Europa. En in Indonesië zelf was het nog niet duidelijk wat voor een discours er over kunst mogelijk zou zijn. Indonesië was misschien wel te rijk aan cultuur. De recente geschiedenis was extreem heftig, de idealen hoog gespannen in een land met een onvoorstelbare diversiteit aan talen en culturen. Bijna al die culturen kenden hun eigen kunst, specifieke geschiedenis en bijzondere architectuur. Er was geen traditie om van uit te gaan, er waren gewoon te veel tradities.
In Nederland herkende men in Soeseno’s werk een eigen, Indonesische, variant van Cobra. Echter, Soeseno laat zich niet zo gemakkelijk in een vakje stoppen. Hij werkt niet zozeer aan een afgewogen, museaal oeuvre. Met elk project dat op zijn weg komt, creëert hij een “dagboek” in de vorm van schilderijen, zeefdrukken en collages, vaak samengevoegd tot reeksen in boeken of mappen.

Kunstuitleen Online created by Trilobiet