open van 12 tot 17 uur

Rineke Marsman

Het kinderportret als vergankelijkheidssymbool.
In het werk van Rineke Marsman (Beemte-Broekland, 1955) neemt het kind een prominente plaats in. Doorslaggevend voor haar fascinatie voor het kinderportret is de confrontatie met het boek Le Mémorial des enfants juifs déportés de France door Serge Klarsfeld, dat in 2001 in Frankrijk is gepubliceerd. Het schetst een beeld geeft van omgekomen joodse kinderen. Marsman heeft lange tijd de daarin gepubliceerde foto's als uitgangspunt genomen voor haar schilderwerk. Niet vanuit een moraliserend standpunt, maar vooral om het begrip vergankelijkheid uit te werken. Die vergankelijkheid werd op twee manieren verwezenlijkt. Daartoe ontwikkelde zij een specifieke schilderstechniek. Foto's uit het boek werden zo precies mogelijk op doek nagetekend. Door vervolgens het gekozen beeld in te schilderen en daarna met vele lagen transparante verf de voorstelling te overschilderen, en ook weer vaak weg te poetsen. Zo creëerde zij het moment waarop, in een diffuus licht, het zijn en het verdwijnen samen vallen. Het ‘nieuwe‘ beeld roept dan een herinnering op, die door een gezochte, raadselachtige kracht, op het netvies beklijft. Het nieuwe beeld, het schilderij, geeft dan, wanneer het goed is, als een respectvol moment, de herinnering terug.

Kunstuitleen Online created by Trilobiet